advertiser

Thursday, 2 March 2017

Asri kecam tindakan Hindraf gesa kerajaan usir Zakir Naik


Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin tidak berpuas hati dengan tindakan kumpulan Barisan Bertindak Hak Asasi Hindu (Hindraf) bersama tokoh liberal menyaman pendakwah terkebal, Dr Zakir Naik hari ini.

Beliau dalam akaun facebooknya mencabar kumpulan tersebut supaya mengemukakan bukti terhadap dakwaan kononnya Zakir mengugat keamanan dan keharmonian masyarakat di Malaysia.

"Apakah bukti dia mengancam? Apakah hanya kerana ada Hindu yang menganut Islam lalu mereka ini begitu sensitif? Atau apakah alasan yang lain?" katanya.

Sekumpulan aktivis hari ini diketuai Pengerusi Hindraf, P Waythamoorthy.memfailkan tuntutan mahkamah menuntut satu perintah penangkapan dan pengusiran pendakwah kontroversi Zakir.

Turut serta adalah 18 yang lain, termasuk Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bingkor Jeffrey Kitingan, peguam Siti Kassim dan Pengarah Center for Policy Initiatives Lim Teck Ghee.

Beberapa individu beragama Islam yang turut menyertai tindakan saman itu juga diselar Asri yang disifatkannya sebagai suatu yang pelik.

"Tidaklah pelik jika mereka itu dari kumpulan bukan Muslim ataupun kafir yang tidak suka dengan dakwah.

"Namun yang pelik jika ada yang mendakwa diri mereka Muslim tetapi meminta supaya tokoh pendakwah Muslim yang terkenal dengan hujahnya itu ditangkap," katanya.

Asri tidak merujuk kepada sesiapa individu beragama Islam, tapi dipercayai ia merujuk kepada peguam yang terkenal kelantangannya menolak Rang Undang-Undang 355 Mahkamah Syariah.

Kumpulan itu memohon satu perintah untuk membatalkan status Zakir sebagai seorang pemastautin tetap Malaysia, sekiranya diberikan (dan) satu perintah untuk mengusirnya dengan segera dari Malaysia

PERINGATAN
Malaysia Dateline tidak bertanggungjawab atas komen pembaca. Ia adalah pandangan peribadi pembaca dan tidak mewakili pandangan dan pendirian kami. Pihak kami berhak memadam komen 

No comments:

Post a Comment