advertiser

Saturday, 22 October 2016

Antara HADI AWANG dengan PAS & ERDORGAN dengan AKP.. mana satu beretorik..??

Maba Budu 


APAKAH PENGAJARAN SOKONGAN RAKYAT KEPADA KERAJAAN TURKI YANG DIPIMPIN OLEH ERDOGAN SELEPAS CUBAAN MERAMPAS KUASA

1) Nama partinya bukan parti Islam
2) Kepimpinan partinya bukan ulamak
3) Di dalam perlembagaan partinya tiada tertulis Alquran, Assunnah, Ijmak dan Qias
4) Kerajaannya tidak memperjuangkan hudud ataupun ikon berjenama Islam seperti Fastaqim atau Istiqamah.

Namun rakyat turun dan sanggup bertarung nyawa. Jadi di manakah kekuatan partinya sehingga ribuan rakyat turun melawan tentera yang bersenjata lengkap? Antaranya:

1) Partinya mementingkan kesejahteraan negara
2) Partinya mengutamakan kebajikan rakyat
3) Partinya menunjukkan contoh yang baik di dalam urus tadbir negara

Apa pula kejayaan Turki semenjak Erdogan dan partinya memerintah?

1) Yang terbesar ialah keyakinan rakyat ke atas kerajaan pimpinannya sehingga dapat menggagalkan cubaan tentera merampas kuasa.
2) Akhlak Islam semakin diterima berbanding sebelumnya seperti Ahli Parlimen dan pelajar dibenarkan bertudung, jemaah Masjid semakin ramai, pengajian Islam yang sebenarnya digalakkan tanpa label label Islam
3) Ekonomi Turki semakin kukuh dan mantap
4) Nama Turki semakin gah di dunia
5) Turki disegani kawan dan lawan

Jadi di manakah kata-kata yang baru dikatakan kelmarin bahawa Islam mesti ditegakkan atas prinsip yang jelas, parti mesti bernama Islam, perlembagaan mesti tertulis Alquran, Assunnah, Ijmaq dan Qias, berkerjasama hanya di dalam sempadan Islam yang difahaminya itu dan kemenangan akhirat lebih utama dari kemenangan ke Putrajaya?

Kerangka politik Islam di Malaysia perlukan seorang atau sekumpulan pemimpin yang boleh membawa Islam ke tengah masyarakat dalam bentuk praktikal dan bukan sekadar RETORIK.

Najib beli 4 baju sehari untuk Rosmah? MP buat laporan polis

4 Apr 2016, tengahari 2:53 (Dikemaskini 4 Apr 2016, tengahari 2:59)

Seorang ahli parlimen pembangkang membuat laporan polis terhadap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berhubung dakwaan bahawa beliau memindahkan sejumlah AS$14 juta (kira-kira RM55 juta) antara tahun 2011 dan 2014 ke gedung fesyen tempatan Jakel Trading.

Laporan Lim Lip Eng kepada Ibu Pejabat Polis Dang Wangi hari ini adalah berdasarkan butiran perbelanjaan Najib yang diterbitkan oleh akhbar The Wall Street Journal minggu lalu.

Bercakap kepada Malaysiakini , Ahli Parlimen Segambut mendedahkan bahawa beliau telah membuat penelitian berhubung perkara itu.

"Kami telah periksa beberapa pakaian yang bernilai RM10,000 setiap satu di Jakel.

"Jadi, adakah Najib membeli 5,500 pakaian dari Jakel untuk (isterinya, Datin Seri) Rosmah (Mansor) dalam tempoh empat tahun? Satu tahun bersamaan 365 hari, yang seterusnya bermakna 1,375 pakaian. Ini adalah kira-kira empat pakaian sehari.

"Jika laporan WSJ itu benar, ini lebih buruk daripada Imelda Marcos," katanya.

Imelda adalah balu kepada bekas Presiden Filipina Ferdinand Marcos,yang memiliki lebih seribu pasang kasut berjenama yang mahal.

Ahli Parlimen DAP itu juga mempersoalkan dari mana datangnya wang berkenaan memandangkan perdana menteri tidak mampu berbelanja dengan boros hanya dengan gajinya.

Dalam laporan polisnya, Lim menggesa polis menyiasat isu AS$14 juta itu dengan dengan mengambil kira unsur-unsur rasuah, pengelakan cukai dan pengubahan wang haram.

Menurut WSJ , Najib membelanjakan sebanyak AS$15 juta (kira-kira RM58 juta) untuk percutian membeli-belah sakan dan mengumpul barangan kemas.

Perbelanjaan itu dilakukan di gedung-gedung di Amerika Syarikat, Malaysia, Itali dan beberapa tempat lain.

Perdana Menteri berulang kali menafikan menggunakan wang rakyat untuk kepentingan peribadi dan mendakwa kumpulan tertentu berkomplot untuk menggulingkannya.

Sementara itu, kerajaan juga telah menuduh WSJ adalah sebahagian daripada kempen berkenaan untuk menumbangkan perdana menteri.

Sebelum laporan WSJ itu, Australia Broadcasting Corporation ( AB C) menerbitkan surat daripada putera Arab, Saud Abdulaziz Majid yang mengikrarkan AS$375 juta (RM1.5 bilion) kepada Najib.

Kagum dengan tadbir urus perdana menteri berdasarkan prinsip Islam, putera itu berkata Najib boleh melakukan apa sahaja yang beliau mahu dengan pemberian berkenaan.

Januari lalu, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali telah membersihkan Najib daripada sebarang salah laku berhubung RM2.6 bilion yang berada di akaun peribadi beliaunya yang digambarkan sebagai sumbangan politik dari Timur Tengah dan juga wang RM42 juta daripada SRC International.

Bajet BN tahun 2017 membebankan rakyat & ledakan hutang semakin membimbangkan !

Bajet BN tahun 2017 membebankan rakyat & ledakan hutang semakin membimbangkan !


1. Satu bajet defisit sebanyak RM43.15 bilion, ia satu rekod baru kerana sudah 20 tahun bajet defisit berturut-turut.

2. Defisit kali ini berjumlah 3.15% dari jumlah KDNK, ini menunjukkan kerajaan BN gagal menepati sasaran defisit kurang dari 3.1%.

3. Hutang negara terus meningkat. Jumlah kos bayar hutang negara meningkat dari RM26.5 bilion menjadi RM29.17 bilion. Dengan kata lain, 11.1% dari jumlah bajet digunapakai untuk bayar hutang & setiap bulan RM2.46 bilion terpaksa diguna utk membayar hutang.

4. Jumlah belanja tinggi tetapi Pembangunan amat kurang. Dari jumlah RM262.8 bilion bajet 2017, Setinggi 81.7% utk belanja mengurus, hanya 18.3% saja untuk belanja membangun.

5. Hutang negara dan hutang jaminan kerajaan kini melebihi paras RM811 bilion, satu petanda yang bahaya & generasi muda akan dibebankan dengan hutang yg amat tinggi & membebankan.

6. Kerajaan akan memerah rakyat dengan kutipan cukai GST sebanyak RM40 bilion pada 2017. Jumlah ini pasti akan meningkatkan beban rakyat.

7. Subsidi seperti subsidi minyak, diesel, gula, tepung, beras & minyak masak semua dihapuskan.

Ubah, selamatkan Malaysia!

Friday, 21 October 2016

KWSP kekal pemegang terbesar hutang domestik kerajaan


Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) kekal sebagai pemegang terbesar hutang domestik kerajaan dengan komposisi pegangan 21.6 peratus atau RM131.7 bilion.

Menurut menteri kewangan, pinjaman itu dalam bentuk pegangan KWSP dalam instrumen sekuriti kerajaan berjumlah RM65.9 bilion dan terbitan pelaburan kerajaan RM65.8 bilion.

Dalam jawapan bertulis di parlimen, menteri juga menjelaskan pinjaman yang diperoleh kerajaan persekutuan adalah bagi tujuan membiayai perbelanjaan pembangunan yang memberikan kesejahteraan kepada rakyat serta menyokong pertumbuhan ekonomi negara.

Dan secara tidak langsung, kata Datuk Seri Najib Razak, ia memberi manfaat kepada syarikat-syarikat yang melaksanakan pelbagai program pembangunan negara.

Najib menjelaskan hutang domestik kerajaan sebanyak 96.6 peratus atau RM609.1 bilion. Bakinya RM21.5 bilion (3.4 peratus) adalah pinjaman luar pesisir.

Beliau menjawab soalan Wong Tien Fatt (Sandakan) berkaitan hutang kerajaan kepada KWSP, selain tujuan dan syarikat dimanfaatkan daripada hutang itu.

Sementara itu, Najib juga berkata, kedudukan terkini hutang kerajaan pada akhir Disember 2015 sebanyak RM630.5 bilion atau 54.5 peratus daripada Keluaran Dalam negara Kasar (KDNK).

Beliau bagaimanapun menegaskan kerajaan komited memastikan paras hutang persekutuan tidak lebih 55 peratus daripada KDNK.

Thursday, 20 October 2016

Kisah Nasi Lemak Anak Dara & Impian Rakyat Malaysia Terhadap Bajet 2017

Oleh Hayar Hassan


Mengikuti kisah graduan muda Siti Hajjar Ahmad, lulusan sarjana muda Ijazah Kejuruteraan Elektronik Perubatan Universiti Tun Hussein On (UTHO) berjualan nasi lemak “Anak Dara” di Shah Alam membuatkan saya hiba dan separuh kagum. Hiba apabila mengenangkan delima ribuan anak-anak muda kita dewasa ini mencari pekerjaan selepas mereka menamatkan pengajian tinggi mereka di pusat-pusat pengajian tinggi di dalam negeri dan di luar negara.

Entah berapa angka yang tepat mereka ini tidak diketahui. Mungkin Jabatan Tenaga Rakyat Malaysia mempunyai angka yang hampir tepat, tetapi tidak dihebohkan. Dikhabarkan kadar pengangguran sekarang ini adalah sekitar 3.5%. Ini adalah yang tertinggi sejak tahun 2010.

Jujur, saya amat kagum terhadap Siti Hajjar Ahmad(SHA) yang memberanikan diri berjualan nasi lemak “ Anak Dara” di Shah Alam sampai dikenakan saman oleh Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Selangor. Lebih menarik lagi apabila remaja ini bijak menguruskan masaalahnya dengan MBSA sehingga mendapat perhatian YAB Dato’ Seri Azmin Ali , Menteri Besar Selangor. Walau pun dirinya seorang wanita, SHA berazam untuk tidak menyusahkan keluarganya . Dikhabarkan pendapatan SHA sebulan adalah melebihi gaji permulaan seorang jurutera muda ! Negara ini masih perlu melahirkan lebih banyak lagi srikandi seperti SHA ini.

Semoga SHA terus berjaya dalam kerjayanya.

Namun demikian, realitinya begitu banyak sekali isu-isu yang berkaitan dengan kerjaya dan keperluan mendesak rakyat Malaysia dewasa ini. Semuanya adalah berpunca dengan bajet Negara yang tidak diurus dengan baik dan bijak untuk tempoh yang sudah terlalu lama.

Tulisan Dr Dzulkifly Ahmad dan Liew Chin Tong dalam Malaysiadateline bertarikh 5 Oktober 2016 atas tajuk “Bajet 2017: Membendung Dana Gelap JPM Sebagai Keutamaan Negara” adalah suatu yang menarik untuk direnungi oleh semua pihak terutamanya pihak Kerajaan Malaysia yang bakal membentangkan lagi Bajet 2017 pada sidang Parlimen akan datang.

Dikhabarkan juga, sudah ramai rakyat Malaysia yang sedang melanjutkan pelajaran di peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah di universiti-universiti di luar Negara diarahkan pulang ke tanah air tanpa menamatkan pengajian mereka. Mereka ini adalah bakal-bakal pensyarah di beberapa buah universiti awam di Malaysia. Alasan yang diberikan adalah kerana pihak penganjur sudah kehabisan dana. Dulu kisah-kisah sebegini belum pernah terdengar terjadi.

Beberapa minggu lepas, tersebar pula cerita 150 orang pelajar perubatan Malaysia di Mesir yang masih belum melunaskan pembiayaan pengajian mereka yang tertunggak, mencecah sekitar RM4.5 juta. Dikhabarkan juga setiap seorang pelajar perubatan tersebut perlu menyediakan jumlah yuran sekitar RM35,000.00 setahun. Sewajarnya Kerajaan membantu pelajar-pelajar perubatan ini menyelesaikan pengajian mereka kerana Malaysia masih lagi kekurangan tenaga doktor-doktor terlatih.

Di samping itu tersebar juga berita pelajar-pelajar matrikulasi tajaan Kementerian Pelajaran Malaysia(KPM) dan Kementerian Penajian Tinggi (KPT) masih lagi belum menerima elaun pengajian mereka. Sepertinya berita-berita di atas ada kaitannya dengan masalah urustadbir kewangan Negara. Semacamnya ada begitu banyak perkara yang tidak beres berkaitan dengan bajet 2016 walau pun kita sudah berada di ambang tahun 2017. Semasa pembentangan bajet 2016 setahun lalu, semuanya cantik di atas kertas. Menteri kewangan memberikan sejuta harapan dan ribuan impian untuk seluruh rakyat Malaysia.

Saban tahun, apabila Parlimen Malaysia bersidang pada bulan Oktober, tentunya pembentangan bajet tahun berikutnya diberikan perhatian oleh semua rakyat. Daripada nelayan, pesawah, petani di kampong hinggalah penjawat awam, pekerja swasta, peniaga, pengusaha dan tokoh-tokoh korporat semuanya mengharapkan bajet yang akan menggembirakan semua rakyat. Harapan rakyat begitu tinggi sekali, sepertinya kita mengharapkan sebutir pingat emas Sukan Olimpik. Semua rakyat, tanpa mengira asal keturunan, budaya, pegangan agama dan kedudukan ekonomi begitu mengharapkan berita- berita gembira selepas Menteri Kewangan Malaysia membentangkan bajet tahun berikutnya.

Setelah mengikuti ulasan dan komen-komen berkaitan Bajet 2016 setahun lalu, saya tertanya- tanya juga dimanakah terselitnya istilah “Dana Gelap” yang disentuh oleh Dr Dzulkifli Ahmad dan Saudara Liew Chin Tong itu! Bagi orang biasa, perbelanjaan-perbelanjaan yang dibuat untuk tahun 2016 semestinyalah sudah diperuntukkan dalam bajet 2016. Perbelanjaan yang dibuat di luar bajet adalah suatu salahurus kewangan, kecuali lah pembetulannya telah dibuat. Sepertinya adalah suatu yang amat memudaratkan ekonomi Negara seandainya Perdana Menteri sendiri juga menjaga kewangan Negara. Siapalah yang dapat membantah keputusan-keputusan yang telah dibuat oleh seorang Perdana Menteri.

Walau apa pun, untuk Bajet 2017 yang bakal dibentangkan dalam sessi Parlimen akan datang ini , rakyat biasa cukup mendambakan beberapa perkara asas. Perkara-perkara asas tersebut adalah peluang pekerjaan yang banyak untuk semua pencari kerja, dana bantuan untuk melanjutkan pelajaran yang mencukupi, kos perkhidmatan rawatan kesihatan yang tercapai oleh semua golongan, lebih banyak rumah mampu milik, inflasi yang lebih terkawal, kadar jenayah yang rendah, sistem pengangkutan awam yang lebih efisen, kehidupan harian yang lebih harmoni dan banyak lagi. Kesimpulannya rakyat cukup mendambakan Negara yang aman dan makmor.

Rasanya semua rakyat sudah jemu dengan sajian berita-berita skandal kewangan dan salahurus wang Negara yang sepertinya tiada penghujungnya. Ketirisan wang perbelanjaan wang Negara sememangnya boleh ditangani dengan berkesan seandainya semua pihak memainkan peranan mereka masing-masing. Melahirkan jutawan-jutawan segera melalui cara-cara yang tidak dibenarkan adalah bukan suatu kaedah penyelesaian ekonomi rakyat. Ianya adalah kronisma yang melampau !

Jabatan Audit Negara, SPRM, PDRM, Jawatankuasa Kira-Kira Awam Parlimen@Parliment Public Account Comitte (PAC), Jabatan Peguam Negara, Jabatan Kehakiman dan lain-lain jabatan sebenarnya telah mempunyai tugas dan tanggongjawab masing-masing. Seandainya semua memainkan peranan masing-masing tanpa di pengaruhi oleh pihak lain, Negara ini pastinya akan menjadi lebih makmur dan aman.

Akhirnya marilah kita merenungi dan mengambil iktibar terhadap sebuah Hadis dari Abu Said al-Khudri r.a, katanya: “Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa di antara engkau semua melihat sesuatu kemungkaran, maka hendaklah mengubahnya itu dengan tangannya, jikalau tidak dapat - dengan atau kekuasaannya, maka dengan lisannya – dengan jalan menasihati orang yang melakukan kemungkaran tadi – dan jikalau tidak dapat juga – dengan lisannya, maka dengan hatinya – maksudnya hatinya mengingkari serta tidak menyetujui perbuatan itu. Yang demikian itu – yakni dengan hati saja – adalah selemah-lemahnya keimanan. “ (Riwayat Muslim)

Sekian, Terima Kasih. Hayar Hassan

Wednesday, 19 October 2016

Apabila LEBAI PAS jadi malang macam PAK KADOK..!!


Nah ambik padam muka hangpa LEBAI... orang dah cakap dah jangan dok percaya kepada makhlok yang nama UMNO tuu... tapi hangpa ketegaq, baloq, pulun, syok bila UMNO huluq tangan mai...

Nama kata UMNO nie orang dok pesan dah jangan dok percaya janji janji manis depa.. depa tengah nak nyawa2 ikan dah sebab tu depa berubah jadi macam2 bentuk...nak bagi ta panggung kepala UMNO hanya tangkap ambik boh dalam guni aja...

Nak buat camna hangpa nie jenih bengong dan bodo.. sebab tu yang dok kena tipu dengan UMNO tuuu....UMNO nie kaki putaq alam.. janji depa kekal berkuasa.....

Orang dok habaq lama dah NAK BUAT APA PUN, NAK PINDA APA PUN, NAK UBAH APA PUN kita pulun ambil kuasa jadi pemerintah dahulu...dan benda nie dah nak berjaya dah pun.... nyawa UMNO tinggai 47% sahaja lagi masa PRU13 dahulu....

sebab semua tahu jika selagi nama UMNO yang berkuasa dan depa tawarkan apa2 pada kita depa masih ada kuasa penentu nak olah macamana... tapi hangpa tak dengaq tak ambik peduli kawan2 habaq... dok tebiang percaya lagi musuh dari kawan sendiri yang dok sebelah nie...

Sekarang apa sudah jadi... dok kena kencing memanjang ajalah... dah la kena kencing dengan UMNO... tapi dok tak sedaq situ laaa... dok pie baham kawan2 lama dulu kata punca tak jadi pasai depa... itu kami kata hangpa nie LEBAI bodo....

Lepas tu yang bangga pula tu lagi best kata depa dah selesai dah buat kerja Allah suruh... dey mangkok Allah bagi akai suruh pikiaq bukan suruh jadi bodo... bukan suruh buat kerja bangang yang kesudahannya matlamat utama nak ambil alih kuasa dari pemerintah UMNO nie berkecai habih... itu bengong namanya...

Hangpalah pengkhianat sebenarnya LEBAI oi, hangpa khianat aspirasi rakyat 53% yang telah bagi sokongan kepada PAKATAN RAKYAT untuk melihat UMNO BN tumbang....

Sudah2laaa LEBAI oi... kalau hangpa nak bodo nak bengong pun biaq hangpa sorang2 dah laaa... buat malu kat anak cucu bila depa tengok balik kelaku bangang hangpa nie....

Mat Alishah

Selepas hampir 10 tahun memerintah, selepas kering duit negara baru NAJIB nak arah ikat perut

Masa untuk 'ikat perut', kata PM kepada kementerian


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah mengarahkan para menteri untuk bersedia menghadapi masa terkehadapan yang mencabar dan 'mengikat perut' dengan mengambil kira keperluan kewangan kementerian masing-masing.

The Star Online melaporkan, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed telah bertemu dengan Perdana Menteri pada minggu lepas bagi membincangkan cadangan kementerian itu untuk mengukuhkan ekonomi.

"MITI meminta peruntukan tambahan. Kami memahami keadaan tetapi kami berharap agar dapat sokongan bagi pelaburan dan promosi perdagangan.

"Kami dimaklumkan bahawa keadaan adalah sukar tetapi adalah penting bagi kerajaan dan Perbendaharaan memutuskan apa yang menjadi keutamaan.

"Ada yang anda dapati terpaksa dilepaskan. Anda dapat sedikit, anda terlepas sedikit," beliau dipetik sebagai berkata.

Sambil menegaskan mengenai keperluan untuk membelanjakan dana awam dengan kaedah yang bijaksana, Perdana Menteri akan mengadakan sesi khas dengan para menteri untuk mengetahui keperluan dan aspirasi mengenai Bajet 2017.

Najib dijadualkan membentangkan Bajet 2017 pada hari Jumaat.

Sementara itu, Mustapa berkata, cadangan MITI tertumpu kepada penekanan ke atas pelaburan dan perdagangan selain menyokong perusahaan kecil dan sederhana.

Monday, 17 October 2016

PRU 14 antara HIDUP & MATI politik NAJIB RAZAK...!!!!


Shahbudin Husin,


Ramai yang percaya Najib Razak akan terus bertahan sehingga PRU 14 dan akan berusaha sedaya mungkin untuk memenangi pilihanraya itu. PRU 14 adalah perjuangan hidup mati bagi dirinya.

Jika menang PRU 14 akan datang, masa depan politiknya boleh dianggap sudah selamat. UMNO dan BN tidak lagi seteruk ini berdepan cabaran dalam pilihanraya yang seterusnya.

Tetapi, sekiranya kalah PRU 14, macam-macam kemungkinan buruk boleh terjadi kepada Najib. Najib sendiri barangkali tidak membayangkan ada lagi kegembiraan buatnya jika kecundang dan hilang kuasa.

Kiranya pada PRU 14, masih ada Tun Mahathir, Anwar Ibrahim dan Muhyiddin Yassin yang menggugat Najib, pada PRU 15 yang sepatutnya pada 2023 nanti, semua tokoh berkenaan tentu saja sudah terlalu tua atau mungkin ada yang telah meninggal dunia.

Dengan menang PRU 14, bukan saja kemenangan dalam PRU 15 hampir tiada masalah lagi, malah Najib turut mampu mencatur penggantinya dan seterusnya akan membuatkan dirinya selamat buat selama-lamanya.

Dalam erti kata lain, PRU 14 adalah satu-satunya peluang untuk Najib menyelamatkan dirinya.

PRU 14 juga adalah detik untuk Tun Mahathir menyelamatkan dirinya. Jika tidak menang bersama PPBM yang diwujudkannya untuk menjatuhkan Najib, Tun Mahathir turut tidak boleh membayangkan apa jadi kepada dirinya selepas itu.

Jika sekarang pelbagai kemudahannya sudah ditarik sehingga tukang masak pun mahu ditukar, Mukhriz dipecat dan hilang jawatan Menteri Besar serta Mokhzani dipaksa meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Litar Sepang, nasib keluarga Tun Mahathir pasti lebih buruk lagi selepas Najib berjaya mengekalkan kuasanya dalam PRU 14 nanti.

Bukan saja beliau akan lebih dihina dan dicincang-lumat oleh Najib, malah Salleh Said Keruak, Rahman Dahlan, Nazri Aziz dan Jamal Md Yunus pasti lebih tidak terperi gegak-gempitanya.

Gagal menyingkirkan Najib dalam PRU 14 juga bermakna berakhirlah perjuangan Tun Mahathir untuk menyelamatkan negara ini. Rasuah, penyelewengan, mencuri wang negara dan aktiviti kleptokrasi tidak mustahil akan terus berleluasa.

Sekiranya berjaya menyingkirkan Najib, diikuti langkah-langkah memulihkan semula imej negara, Tun Mahathir akan lebih dikenang sebagai pemimpin yang hebat dalam sejarah negara, sama ada ketika berkuasa mahu pun setelah tiada kuasa.

Lantaran itu, PRU itu adalah perjuangam hidup dan mati juga bagi Tun Mahathir.

Tidak terkecuali, PRU 14 turut merupakan perjuangan hidup dan mati bagi Anwar Ibrahim yang kini berada di penjara.

Meskipun berada di penjara, Anwar tetap berusaha supaya UMNO dan BN tidak terus berkuasa. Meskipun diakui Anwar seorang yang berjiwa besar, sedianya beliau berbaik semula dengan Tun Mahathir adalah bagi tujuan mengukuhkan lagi kekuatan pembangkang dan seterusnya memungkinkan mampu memenangi pilihanraya.

Hanya jika UMNO dan BN dapat dikalahkan dalam PRU 14, barulah masa depan Anwar menjadi cerah. Dengan pembangkang memenangi pilihanraya, Anwar bukan saja mungkin dibebaskan lebih awal, malah boleh diusahakan pengampunan penuh bagi membolehkannya menjadi wakil rakyat semula dan menggapai kembali kerusi Perdana Menteri.

Berbanding jika UMNO dan BN terus berkuasa, Anwar bukan saja akan dibiarkan merengkok sehingga tempoh maksimumnya, malah selepas dibebaskan nanti, beliau akan terus terkekang dengan keterbatasan undang-undang yang melarangnya bertanding dalam pilihanraya selama lima tahun.

Dengan yang demikian, Anwar mungkin sudah terlalu tua untuk mengejar cita-citanya menjadi Perdana Menteri selepas itu.

Begitu juga dengan Muhyiddin, hanya kekalahan UMNO dan BN dalam PRU 14 dapat memungkinkan cita-citanya menjadi Perdana Menteri akan tercapai. Jika parti-parti pembangkang memenangi PRU 14 dan PPBM mampu memenangai banyak kerusi, kebarangkalian adalah cukup tinggi bahawa beliau akan menjadi Perdana Menteri untuk sepenggal atau sehingga Anwar memperolehi pengampunan penuh dan mengambil alih jawatan tersebut.

Setidak-tidaknya, dapat juga Muhyiddin menjadi Perdana Menteri dan ia mungkin sudah memadai baginya sebagai kepuasan dan untuk menunjukkan kepada Najib, meksipun dipecat daripada UMNO dan kerajaan, merasa juga berada di puncak kuasa.

Sekiranya PRU 14 ini gagal mencapai kemenangan, Muhyiddin hanya sekadar mampu berpuas hati dapat berada di lipatan sejarah dalam senarai orang nombor dua yang kecundang di pertengahan jalan.

Maka, bagi Muhyiddin melalui PPBM, PRU 14 adalah perjuangan hidup dan mati yang akan terus diperjuangkan sedaya yang mungkin.

Bagi pemimpin-pemimpin yang lain, siapa kalah dan siapa menang dalan PRU 14, mungkin tidak sepenting bagi mereka yang disebutkan tadi.

Tetapi, jangan lupa PRU 14 juga adalah penentuan hidup dan mati bagi rakyat seluruhnya. Rakyat mungkin akan menemui beberapa perubahan dan kebaikan seperti tiada lagi GST, tadbir urus kerajaan yang lebih baik, pemimpin yang lebih bertanggungjawab, dalang dan petualang 1MDB dapat diketahui, rakyat Kelantan mendapat royalti, hak yang lebih baik bagi Sabah dan Sarawak dan pelbagai lagi kemungkinan sekiranya kerajaan baru yang bukan ditunjangi oleh UMNO dan BN yang mengambil alihnya.

Sekiranya terus di bawah BN, boleh saja dibayangkan bahawa bukan saja Najib dan Rosmah masih ada seperti biasa dan mungkin lebih luar biasa, malah kita akan terus melihat kelibat Salleh Said Keruak, Nazri Aziz, Rahman Dahlan, Jamal Md Yunus dah mereka yang sepertinya terus mewarnai caca-marba negara.

Tidak mustahil juga, GST turut dinaikkan lagi kadarnya, menteri-menteri bertambah kaya dan kleptokrasi lagi mega angkanya.

Maka, sebagai pengundi, tanpa memperdulikan sama ada PRU 14 adalah perjuangan hidup dan mati bagi sesiapa, yang harus kita fikirkan ialah apakah kita mahu terus hidup atau mati? (SH 16/10/2016).